Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs je een bericht sturen met een link naar een valse website. Ze gebruiken de meest populaire platformen om je te contacteren: telefoon, e-mail, sms, Facebook, Messenger, Snapchat, WhatsApp, noem maar op.

De fraudeurs hebben maar één doel voor ogen: je bankrekening leeghalen door naar je persoonlijke bankcodes te vragen. Meestal zijn dat je codes om te internetbankieren zoals bijvoorbeeld de code die op je kaartlezer verschijnt wanneer je een betaling wil doen. Soms wordt ook gevraagd naar de geheime code van je bankkaart.

Om je vertrouwen te winnen, gebruiken ze namen en logo’s van bedrijven en organisaties die je goed kent, zoals bijvoorbeeld je bank, een tweedehandswebsite of een telecombedrijf. Alert blijven is de boodschap!

Ga dus zeker niet blindelings in op vragen om persoonlijke gegevens of bankcodes te delen, openstaande of vervallen facturen dringend te betalen, een nieuwe bankaart aan te vragen, een veiligheidsupdate te doen, …

Je bank zal je dit nooit vragen via een link.

There is plenty of 'phish' in the sea

De bestrijding van fraude en oplichting is en blijft één van de topprioriteiten van de Belgische banksector.

In de brochure hiernaast leggen we uit hoe de banksector de strijd met phishing aangaat en waarom een groot visnet nodig is. Alleen samen met alle stakeholders, waarbij eenieder zijn verantwoordelijkheid neemt, kunnen we deze strijd winnen, want elk schadegeval is er één te veel.