Hoe phishing herkennen?

Fraudeurs worden jammer genoeg steeds professioneler, waardoor hun berichten er ook steeds betrouwbaarder uitzien. Maar … 1 ding hebben alle phishingberichten gemeen: ze vragen altijd naar je codes (je pincode en/of je codes om te internetbankieren) via een link.

Ontvang je zo’n bericht, dan moet er meteen een lichtje gaan branden: dit is vals!

Je bank vraagt je nooit naar je codes via een link. Ook andere betrouwbare bedrijven en organisaties zullen dat nooit doen. 

Ook de onderstaande tips helpen je de juiste vragen te stellen als je twijfels hebt bij een bericht: 


1. Gaat het over geld?

Berichten die betrekking hebben op je geldzaken moet je altijd extra voorzichtig behandelen. Wanneer in het bericht gesproken wordt over (het nemen van een actie met betrekking tot) je bankkaart, een betaling of internetbankieren lees je best twee keer na voor je actie onderneemt. 

2. Wordt er een vreemde vraag gesteld?

Als jou gevraagd wordt om je bankkaart te vernieuwen, kijk dan eerst even wanneer je bankkaart vervalt. Wordt er gesproken over de achterstallige betaling van een aankoop, check dan of je die aankoop daadwerkelijk hebt gedaan. Lijkt het allemaal wat ver van je bed? Blijf er dan ook ver van weg.

3. Hoezo … dringend?

Je bank geeft je steeds voldoende tijd om je zaken op orde te stellen en zal je geen “dringende” berichten versturen. Laat je hier dus niet door onder druk zetten door snel op een link te klikken.


4. Wie is die afzender?

Controleer of je de afzender kent en of het e-mailadres er correct uitziet. Een afwijking of fout in het e-mailadres kan wijzen op een poging tot fraude.

5. `Wat zit er achter die link?

Je kan de link bekijken zonder erop te klikken maar door er met je cursor over te gaan. Vind je daar geen officiële link van je bank terug (pas op, de naam van de bank zit meestal wel in de link…), dan moet je niet twijfelen: niet klikken en het bericht in de vuilbak gooien.

6. Hoe word ik aangesproken?

Is het bericht aan jou persoonlijk gericht? Wanneer de aanspreking onpersoonlijk of algemeen is, moet je extra aandachtig zijn. 

7. Wat een vreemd taaltje?

Phishingberichten stonden vroeger bijna standaard vol taal- en tikfouten. Dit is een eerste indicatie dat er iets niet klopt. Tegenwoordig hanteren de criminelen vaak een correcter taalgebruik. Vertrouw dus geen berichten enkel en alleen omdat die foutloos werden opgesteld.


Herken jij makkelijk phishing?

Doe de test