Inge: “Mijn rekening werd helemaal leeggehaald”

Inge (45) werd onlangs het slachtoffer van phishing. Ze herinnert zich nog precies hoe de fraude in zijn werk ging. “Het was in het begin van de lockdown, op zondag 22 maart rond de middag. Ik was met van alles tegelijk bezig: eten maken, de tafel dekken, mijn zoon had me nodig, ... Net op dat moment ontving ik een sms van een onbekend gsm-nummer. Het bericht meldde dat mijn bankkaart op dat moment werd gebruikt om in te loggen in de app van mijn bank. Als ik het niet was, moest ik onmiddellijk de verdachte handeling verifiëren via een link in de sms. Pas achteraf besefte ik dat allerlei dingen niet klopten: dat ik mijn kaart gewoon bij me had, dat mijn bank me nooit op die manier zou benaderen en dat de domeinnaam achter de link verdacht was. Maar op het moment zelf klikte ik op de link, kwam ik terecht op een goed nagebouwde site van mijn bank en logde ik in met mijn kaartlezer. Ik kreeg een foutmelding, ontving een nieuwe sms en logde nogmaals in.”   

 Inge ging verder met haar eten en checkte even daarna haar rekening via de app van haar bank. “Ik schrok met rot. Er was twee keer 2.000 euro verdwenen via overschrijving en vervolgens nog eens 500 euro. Op 9 euro na was mijn rekening helemaal leeg.”   

 Inge deed meteen aangifte bij de politie, blokkeerde haar bankkaart en opende een fraudedossier bij haar bank. “Via de politie heb ik achteraf gehoord ik dat het geld meteen na overschrijving is afgehaald door een zogenaamde muilezel. Dat is dus weg naar een onbekende bestemming. Ik ben een alleenstaande ouder met een beperkt inkomen en het leven is duur. De bank liet me intussen gelukkig weten dat ik vergoed word. Ik vind het belangrijk dat dit soort fraude onder de aandacht komt, want een paar dagen geleden ontving een vriendin van me exact dezelfde sms. De criminelen hierachter blijven dus gewoon doorgaan.”